Salgs- og leveransevilkår – Steinsentralen AS (EasyStone)

Ved aksept av tilbud godtar kunden følgende vilkår. Disse gjelder for alle kjøp av benkeplater fra Steinsentralen AS (avd. EasyStone). Distributører er forpliktet til å videreformidle disse vilkårene til sluttkunden.

1. Tilbud og prisbetingelser
  • Et skriftlig tilbud fra EasyStone er gyldig i 30 dager fra tilbudsdato, med mindre annet er oppgitt.

  • Endelig pris avhenger av eksakte mål og tilpasninger etter oppmåling. Justert pris meddeles kunden senest 3 dager etter oppmåling og dokumenteres.

  • Montering forutsetter enkel fremkommelighet og beliggenhet innenfor vårt dekningsområde.

  • Dersom forhold som smale trapper, mange etasjer, liten heis eller krevende terreng hindrer vanlig innbæring, kan tillegg for ekstra bærehjelp eller kranbil påløpe.

2. Avbestilling

Avbestilling må skje skriftlig. Kostnader ved avbestilling belastes kunden etter følgende regler:

Varetype Status ved avbestilling Kostnad
Standard farge på lager Produksjon ikke startet Kostnadsfri
Ikke-lagerført farge Ikke mottatt på lager Kr 3.000,- i gebyr
Spesialbestilt råvare Ankommet lager 50% av råvarekostnad iht. tilbud
Produksjon påbegynt Alle kostnader + tapt fortjeneste
3. Produktinformasjon og ansvar
  • Naturstein, keramikk og kvartskompositt er produsert av materialer. Prøver er veiledende og avvik i farge, struktur og åremønster må påregnes.

  • Produktene produseres iht. oppgitte mål. Kunden har ansvar for at produktet passer til formålet.

  • Små avvik, porer og naturlige variasjoner i overflaten er ikke reklamasjonsgrunnlag. Se punkt 6 for full toleranseliste.

4. Levering og leveringstid
  • Normalt leveres benkeplaten innen 7 virkedager etter oppmåling.

  • Leveringsdato er veiledende. Forsinkelser kan oppstå ved produksjonsfeil, transportskader eller uforutsette hendelser.

  • Reproduksjon prioriteres ved produksjonshendelser for å sikre levering av komplett ordre.

    Produksjonen holder stengt i følgende perioder:

    Uke 52–1 (jul og nyttår), Uke 30-31 (fellesferie), Påskeuken

    Disse ukene regnes ikke som virkedager.

5. Forsinket levering
  • EasyStone fraskriver seg ansvar for forsinkelser utenfor vår kontroll (force majeure – se punkt 9).

  • Ved forsinkelse som ikke skyldes Easystone, gis det ikke prisavslag eller erstatning.

  • Dersom levering skjer innen to måned etter avtalt tid, har kunden ikke rett til å heve kjøpet.

  • Ved spesialtilpasninger kan kjøpet kun heves hvis kundens formål blir vesentlig forfeilet og selger ikke kan levere innen rimelig tid.

6. Reklamasjon og garantibetingelser
  • Reklamasjoner må meldes skriftlig innen 2 dager etter levering og inneholde beskrivelse samt bilde(r).

  • Dersom det foreligger en mangel som selger er ansvarlig for, kan EasyStone:

    • Utbedre feilen

    • Levere ny vare

    • Gi prisavslag

  • Produktet må ikke være tatt i bruk eller endret før reklamasjon behandles. Garantien bortfaller ved feil bruk, installasjon eller endringer uten skriftlig samtykke.

  • EasyStone gir ikke kompensasjon for tid/tap ved reklamasjon.

  • Indirekte tap, tapt fortjeneste, frakt eller annet konsekvenstap dekkes ikke.

7. Maksimalt ansvar
  • EasyStones erstatningsansvar er begrenset til verdien av leveransen. Ved flere reklamasjoner gjelder det totale maksbeløpet.

8. Angrerett
  • Angrerett gjelder ikke for produkter som er spesiallaget eller tilpasset kundens mål og ønsker.

9. Oppmåling – kundens ansvar og forberedelser

For at oppmålingen skal kunne gjennomføres presist og effektivt, må følgende være på plass:

Før oppmåling:
  • Kunde/distributør må oppgi korrekt adresse, telefonnummer og opplysninger om prosjektet.

  • Skrog og moduler må være fastmontert og i vater (+/- 2 mm).

  • Oppmåler skal ha sikker og ryddig tilgang til området.

  • Apparater (vask, koketopp, kran osv.) må være tilgjengelige – fysisk eller med eksakte modellnavn og mål.

  • Midlertidige benkeplater, bakvegger og dekkeplater må være fjernet.

  • Tilstrekkelig belysning må være tilgjengelig.

  • Kunden er ansvarlig for å informere om spesielle forhold som vanskelig adkomst, behov for parkering osv.

  • Hvis ikke forholdene er tilrettelagt, vil ny måling faktureres i sin helhet.

Under oppmåling:
  • Kunden (eller representant) bør være til stede for avklaringer.

  • Selger tar ansvar for riktige mål dersom vi utfører målingen.

Etter oppmåling:
  • Produksjon startes først når kunden har godkjent tegninger skriftlig.

  • Ingen endringer i vegger, understell eller innredning er tillatt etter at målene er tatt.


10. Montering – kundens ansvar og vilkår

For en trygg og korrekt montering stilles det krav til både forberedelser og gjennomføring.

Før montering:
  • Monteringsområdet må være ryddig, opplyst og tilgjengelig.

  • Gulvet må være dekket med solid, sklisikkert materiale.

  • Snø, is og hindringer må være fjernet utendørs. Adgang gjennom bom eller port må være avtalt.

  • Vask, koketopp og annet utstyr som skal monteres må være tilgjengelig.

  • Kunden må varsle minst 36 timer før dersom montering må flyttes. Senere avbestilling faktureres fullt.

Under montering:
  • EasyStones montører bruker vernesko – gulvbeskyttelse er kundens ansvar.

  • Det limes og silikoneres der det er avtalt.

  • Fuging mot bakvegg utføres kun dersom det er bestilt og underlaget er klart.

  • Elektriker- og rørleggerarbeid er ikke inkludert.

  • Hvis montørene avdekker at forutsetningene ikke er oppfylt, avsluttes arbeidet og ny montasje faktureres.

Etter montering:
  • Benkeplaten må ikke berøres eller brukes på minimum 18 timer, slik at lim og silikon herder.

  • Kunden må være til stede for sluttkontroll. Eventuelle feil må meldes umiddelbart.

  • Fravær regnes som godkjenning.


11. Transport og henting
  • Ved egen henting er kunden ansvarlig for trygg transport og lasting.

  • Steinplater er tunge – kontroller at bil/henger tåler vekten.

  • Emballasje må avtales på forhånd. Vi anbefaler A-ramme eller pall.

Vekt pr. m² (ca.):
  • 20 mm tykkelse: ca. 55 kg

  • 30 mm tykkelse: ca. 90 kg


12. Toleranser og akseptable avvik

Produktene produseres etter standard toleransegrenser. Følgende må aksepteres:

Toleranseområde Akseptabelt avvik
Overheng +/- 3 mm
Skjøt – høyde +/- 1,5 mm
Skjøt – bredde +/- 2 mm
Rett vinkel +/- 2 %
Plassering av åpninger +/- 2 mm
Veggavstand +/- 4 mm (mer ved skjev vegg)
Tykkelsesvariasjon innen ordre +/- 2 mm
Fossefall / 45° skjøt Fasestørrelse 2–5 mm (limspor synlig)

Silikon har kortere levetid enn stein. Det må forventes utskifting over tid, spesielt rundt vasker og i UV-eksponerte områder.


13. Force Majeure – fritaksgrunner

EasyStone er ikke ansvarlig for forsinkelser eller mangler som skyldes forhold utenfor vår kontroll, som:

  • Streik, brann, uvær, strømstans, vannmangel

  • Pandemi, maskinhavari, materialmangel

  • Forsinkelser fra leverandør eller transportør

  • Offentlige reguleringer eller force majeure-hendelser

Kjøper kan heve kjøpet dersom produksjon ikke er startet og forsinkelsen er vesentlig. EasyStone informerer alltid ved slike hendelser.


14. Reklamasjon og kontakt
  • Alle reklamasjoner skal sendes på e-post til info@easystone.no innen 2 dager etter levering.

  • Inkluder:

    • Beskrivelse av feil

    • Oversiktsbilde

    • Detaljbilder

  • Reklamasjoner behandles raskt og profesjonelt. Ved akseptert reklamasjon velger EasyStone løsning (retting, ny levering eller prisavslag).

15. Garanti
Hva garantien dekker:

EasyStone gir garanti på benkeplater levert og montert av oss i henhold til gjeldende spesifikasjoner og produksjonsstandarder. Garantien omfatter:

  • Produksjonsfeil

  • Materialfeil som ikke er synlige ved levering

  • Feil som oppstår ved normal bruk under normale forhold

Ved gyldig garanti forbeholder vi oss retten til å:

  • Reparere produktet

  • Erstatte hele eller deler av leveransen

  • Gi et forholdsmessig prisavslag

Varighet på garantien:
  • Garantiperioden er 5 år fra leveringsdato.

  • Eventuelle mangler må meldes innen rimelig tid og senest innen garantiperiodens utløp.

Forutsetninger for garanti:

Garantien gjelder kun dersom:

  • Benkeplaten er montert av EasyStone eller autorisert samarbeidspartner

  • Produktet er brukt i samsvar med bruksområdet (innendørs kjøkken- og baderomsmiljø)

  • Det er ikke foretatt inngrep, justeringer eller endringer uten skriftlig samtykke fra selger

Hva garantien ikke dekker:

Garantien omfatter ikke:

  • Skader forårsaket av støt, varme, kjemikalier eller feil bruk

  • Slitasje over tid, inkludert hakk, riper, skjolder og misfarging

  • Endringer i natursteinens eller komposittens utseende over tid (f.eks. patinering, små porer eller fargevariasjoner)

  • Skader som skyldes manglende vedlikehold eller feil montering utført av tredjepart

  • Problemer forårsaket av ujevnt eller sviktende underlag

Viktig:
  • Silikonfuger har begrenset levetid og er ikke omfattet av garantien.

  • Garantien gjelder kun for selve produktet – ikke for følgekostnader, tapt fortjeneste eller ulemper ved eventuelle feil.

HVA KUNDENE VÅRE SIER OM OSS

Vi er stolte av vår produksjon og leveranser og om hva kundene sier om oss. Easystone har tusenvis av fornøyde kunder i landsdekkende Norge.

Kunde omtaler

Vi er stolte av vår produksjon og leveranser og om hva kundene sier om oss. Easystone har tusenvis av fornøyde kunder i landsdekkende Norge. Les gjerne mer om våre kunders erfaring med EasyStone.

Få Pristilbud
Priskalkulator
 Showroom 24/7
Få Pristilbud
Priskalkulator
 Showroom 24/7